Što kada kolega "preko noći" napusti tvrtku?

Pitanje:

Radim u vrlo malom timu gdje se bavimo dinamičnim i raznolikim poslovima. Kolegica koja se bavila sitnijim, operativnim dijelovima posla i radila kod nas relativno kratko je prilično naprasito otišla iz firme prije 2 tjedna.  Sada je jasno da je, posebno posljednjih mjesec dana, ostalo dosta nedovršenog posla s njene strane. Smeta me jer je veći dio pao na moja leđa te ostajem već danima prekovremeno u firmi. Nemam ni sama puno godina staža, a kolege mi kažu da je to uobičajeno pa se pitam jel to tako baš mora!? Zapravo nemam pitanje, zanima me više Vaš komentar.

Odgovor:

Mora li baš tako? Ne mora. Što ne znači da neće. I ponekad se događa. Izgleda da je u Vašoj organizaciji uobičajeno, kao što kažu (stariji) kolege. Izgleda da je to “pravilo” nešto što je upisano u DNK tvrtke u kojoj radite. Da, se razumijemo, svaka tvrtka ima određeni set nepisanih pravila po kojima funkcionira od kojih su neka korisna, a neka ne. Evo samo nekih koji se tiču odlazaka:

Negdje zaposlenici “nestaju” preko noći, dok se drugdje  organiziraju oproštajne zabave i kupuju pokloni. Negdje pak odlaze visoko specijalizirani stručnjaci i nakon njihovog odlaska nitko ne zna posao koji je osoba radila te je gotovo nemoguće podijeliti njene zadatke, dok drugdje postoji jasno ustanovljen mentorski sustav kojim se znanje sustavno prenosi onima koji ostaju. Nadalje, postoje organizacije koje nastoje zadržati svoje zaposlenike različitim  pregovorima i dogovorom oko beneficija, dok u drugima pri samom spominjanju odlaska, protagonist biva suočen sa zavjetom šutnje i izolacijom od strane kolega.

Sve Vam ovo navodim kako biste uvidjeli da Vaša firma nije iznimka…a jednako tako nije niti bolja niti gora od mnogih.

Ako gledamo na ovaj slučaj s aspekta odgovornosti, kolegica u odlasku je, naravno, odgovorna za neobavljen posao. No nije jedina… Gdje je posljednjih mjesec dana gledala osoba koja bi njoj trebala biti nadređena? Njen posao je da prati što se događa. I premda nam možda svima nekad odgovara da nam nadređeni ne “puše za vratom”, određena količina uvida i praćenja mora postojati. Jednog dana ćete sigurno u svojoj karijeri napredovati. Sjetite se ove situacije i vodite računa o tome da je bitno znati da li Vam i što zaposlenici rade.

I na kraju, možda Vam, kao momentalna satisfakcija, može biti korisno razmisliti o “pravilima” Vaše tvrtke koja Vam odgovaraju… Klizno radno vrijeme? Opuštena radna atmosfera? Jasna podjela zadataka? Pohvala od strane nadređenog za dobro obavljen posao? Pauza tijekom koje ne morate strepiti hoćete li ostati minutu dulje? Mogućnost stjecanja zanimljivih poznanstava u dinamičnom  okruženju? Sigurno postoje neke pozitivne norme koje su inkorporirane u funkcioniranje organizacije u kojoj radite, treba ih se samo sjetiti.

A kad ih osvjestite, mogu Vam pomoći da se lakše nosite s frustracijom oko činjenice da ovih dana ostajete prekovremeno na poslu.