Kako se postaviti prema šefu koji je Dr. Jekyll i Mr. Hyde?

Je li moguće da nas šef istovremeno psuje i omalovažava, a onda nas u drugoj prilici hvali svojim kolegama? Osim što nas time zbunjuje i stvara osjećaj nepovjerenja, što od navedenog je istinito? Kako se odnositi prema takvim dvosmislenim porukama?

Pitanje:

Poštovani,

Već nekoliko godina radim u kompaniji koja se bavi razvojem raznih IT rješenja. Imam vrlo kompleksan odnos sa svojim nadređenim te vjerujem da graniči s mobbingom. Nadređeni se u poslovnoj komunikaciji vrlo često koristi grubim riječima, psovkama i raznim prijetnjama koje dovode u pitanje moju kompetenciju. Problem je u tome što dok nisam prisutan, pred drugim kolegama, ali i direktorima sestrinskih kompanija stalno hvali moj rad i stavlja me na „poslovni“ pijedestal. Zbunjen sam ovakvim ponašanjem jer ne mogu shvatiti da li cijeni moj rad ili ne.

Ne želim dati otkaz jer sam dosta dugo gradio svoj poslovni status u firmi, ali ne znam da li mogu napredovati u ovakvoj sredini. Uz to mislim da bi otkaz bio „easy way out“ te vjerujem da se moram ispravno postaviti u ovoj vrlo zahtjevnoj situaciji.

Ljubazno vas molim mišljenje i pomoć.

Hvala.

Odgovor:

Uistinu se čitajući Vaš e-mail može ne samo čuti već i osjetiti zahtjevnost situacije. Osjećaj zbunjenosti je tim veći budući da se radi o oprečnim porukama – s jedne strane stoje grubosti, psovke i prijetnje, a s druge riječi hvale. Da se radi samo o jednom vidu poruka (pa čak i o onim negativnima), vjerujem da bi Vam bilo lakše razumijeti odnos, a onda se i jasnije odrediti prema njemu.

Ipak, u slojevitosti i kompleksnosti čitave situacije, jedna stvar je jasna: Vaš nadređeni Vas cijeni.

Mislim da to nije upitno jer navodite širok spektar važnih osoba i mjesta na kojima Vas nedvosmisleno hvali. Ne vidim iz Vašeg pisma nikakav drugi interes koji bi on mogao imati osim opcije da govori upravo ono što misli. Puno sumnjivija situacija bi bila da je obrnuto: dakle, da Vam na samo povlađuje i hvali Vas, a u kontaktu s drugima da Vas kritizira i omalovažava. Tada bi bila mala vjeruojatnost da vjeruje u Vaše kompetencije.

Ono što ne čujem iz Vašeg pitanja je odnos nadređenog prema drugim kolegama. Naime, neki menadžeri „narodskijeg kova“ (vjerujem da me razumijete) kao obilježje svog stila komuniciranja koriste upravo psovke, naredbe, grubosti i prijetnje. Zato što misle (odnosno negdje su iskusili/naučili) da je to način kako se „šefuje“. Drugi pak psujući pokušavaju stvoriti određenu atmosferu neposrednosti i predanosti poslu jer vjeruju da se takvim vokabularom gradi neka vrsta prisnosti sa zaposlenicima. Treći pak misle da su prijetnje i grubosti način da motiviraju svoje zaposlenike kako bi bili još bolji i dali još više od sebe. Znam, zvuči u najmanju ruku čudno, ali ima ih koji u tome vide smisao, a očigledno i takav pristup (prema uz puno negativnih posljedica) može polučiti određeni uspjeh.

Odnosi li nešto od navedenog i na Vašeg nadređenog?

Ono što vrijedi za većinu menadžera konzervativnije profilacije je stav da pohvala nije dobra jer se ljudi tada opuste/ulijene/razmaze i sl. Kao što postoje roditelji koji nikada ili vrlo rijetko iz istih razloga ne pohvaljuju svoju djecu, tako postoje menadžeri koji ne pohvaljuju svoje zaposlenike. I premda je očigledno da Vas nadređeni cijeni, moguće je ne želi „pokvariti“ Vaš dobar rad direktnom pohvalom.

Verbalne pohvale su nam svima potrebne kako bismo dobili uvid u one sposobnosti i vještine koje drugi ljudi prepoznaju u nama i potiču nas da ih dodatno osnažujemo i razvijamo. No ne misle svi tako.

Uz ovako šarolik dijapazon komunikacijskih elemenata kao što ih ima Vaš nadređeni, mislim da bi umjesto ozbiljnog i strukturiranog razgovora, jednak, ako ne i veći efekt, imala povremeno ubačena „usputna“ opaska. Kao, npr: „priča se po gradu da si zadovoljan time kako radim“. Ili „slobodno me pohvališ i direktno, vjeruj mi, neću se uobraziti“ ili „kad mi skidaš sve svece s neba, pitam se što bi tek bilo da nisi zadovoljan mojim radom!?“ ili nešto slično. Ovo sve uz pretpostavku da ste s nekim tko Vas psuje na ti. Ako možete nešto slično uobličiti uz osmjeh, ležerno, na duhovit način (bez ljutnje,predbacivanja ili borbe bilo koje vrste), to može pomoći Vašem nadređenom da osvijesti svoj stil komuniciranja, kao i poštovanje koje zapravo ima za Vas. A vama može pomoći da se vedrije i slobodnije osjećate.

Pa ako se na sekundu zamisli ili osmjehne, znat će te da je doprijelo do njega. Smatrajte to i pomakom i uspjehom.