Zašto ponekad nadređenom treba reći "ne"?
Pitanje:
Radim u jednoj državnoj firmi na administrativnim poslovima.
Nalazim se u situaciji u kojoj ne znam kako se postaviti. Prošli tjedan dobila sam svaki dan po jedno zaduženje od kojih je svako sljedeće nadmašilo prethodno po opsegu i težini posla. Zadnje zaduženje me bacilo u histeričan smijeh jer je nadmašilo sva ona prije. Meni je jasno da ja uopće ne mogu svojim snagama izvršiti sve zadatke u zadanim rokovima, ali kako i na koji način to prezentirati šefu, a da ne ispadnem nesposobna i lijena.
Sa šefom nemam naime nikakvu komunikaciju tako da se ustvari bojim njegove reakcije.
Odgovor:
Krenimo od onoga što ne želite: ne želite u očima svog šefa ispasti nesposobna i lijena. Što bi dakle bio pozitivan ishod? Pokazati se kao sposobna, marljiva, odgovorna…? Vjerojatno neka kombinacija navedenog.
Hajde da vidimo što bi se dogodilo kada bi se scenarij koji navodite nastavio slijedom događaja, bez Vaše intervencije. Kada kažem intervencije, tada mislim da naprosto ne reagirate već prihvatite zaduženja kao što su Vam zadana… Kako bi zvučao nastavak ovih događaja? Vi marljivo radite, od jutra do sutra, dajete sve od sebe kako biste odradili što veću količinu zadataka, vrijeme prolazi, rokovi Vas stišću, zbog rada pod stresom podvlače Vam se greške… I? U trenutku kada trebate prezentirati učinjeno, neka zaduženja nisu dovršena, neka jesu, ali nedovoljno precizno… A Vi? Kažete da ste se trudili, no objektivno nije bilo dovoljno vremena ili naprosto ne kažete ništa jer se ne osjećate uspješno, s pravom.
Kada bi se sve ovako, ili na sličan način odvilo, što bi Vaš šef mislio? Bojim se da bi mislio upravo ono što želite izbjeći… A realno gledano, što drugo mu preostaje?
Znam, sigurno biste sada rekli (kao i drugi čitatelji), nije problem u Vama, problem je u nadređenom koji pretjeruje u zadacima, zadaje nerealne rokove i ne zna da unutar njih nije moguće odraditi zadano. I to je također točno. To uistinu jest njegov problem. Mislim da je suvišno ulaziti u razloge zašto je tomu tako – ima li i sam dovoljno znanja o zadacima, predviđa li (neopravdano!) da uz Vas stoji čitav tim koji će im se posvetiti, je li ih zabunom dodijelio Vama, a zapravo ih je planirao drugačije delegirati i najbanalniji (ali ne i rijedak!) – je li uopće razmislio o tome što delegira. Znam da ne zvuči ni mudro i duboko, no činjenica je da ljudi ponekad ne razmišljaju.
Od srca ću se s Vama složiti da su navedeni potencijalni razlozi uzrok njegovog problem, no u trenutku kada svu tu silu zaduženja dodjeljuje Vama, problem automatski postaje Vaš. Naravno, ukoliko ne reagirate. Stoga, bez Vaše intervencije, kao što rekoh, velika je vjerojatnost da ćete ispasti nesposobni i lijeni.
Hajde da vidimo kako ostaviti pozitivan dojam i uhvatiti se u koštac s problemom.
Načelna ideja je da mirno, profesionalno i odgovorno odbijete nešto od traženog, odnosno da ispregovarate bolje uvjete. Reći „ne“ se može na mnogo kvalitetnih načina i ne svodi se na „jesi-ti-normalan?“ rečenicu i lupanje vratima. Srećom, i histeričan smijeh Vas je prošao, stoga duboko udahnite i razmislite: što je realno? Za što imate dovoljno informacija, iskustva, vremena…? Oko čega Vam treba pomoć? Tko ima dodatne kompetencije? Koji zadatak je, možda, uzaludan, a Vi imate prijedlog kako ga uklopiti u neki drugi? Koja vaša druga zaduženja će kroz dano vrijeme „trpjeti“ zbog ovih novih? Iznimno je važno da o ovome razmislite kao odrasla, sposobna i odgovorna službenica, a ne kao uplašena/rezignirana/bijesna djevojčica.
Tek kada iz te pozicije osmislite prijedloge, rješenja i mogućnosti, otiđite k šefu.
Pozitivan način na koji možete početi razgovor je taj da mu se zahvalite na velikom povjerenju koje ima u Vas (istina je, zar ne? U suprotnom Vas ne bi obasuo tolikim zadacima!) te time da pokažete interes ili korist za organizaciju s nekim od danih zadataka (u moru toga, nešto je sigurno i smisleno..!?) Ono što nakon tog trenutka kreće je nježno odbijanje, odnosno pregovaranje.
Rečenica slična ovoj: „Željela bih s Vama prokomentirati mogućnosti i realne okvire…“ može poslužiti kao dobar uvod u pregovore. Umjesto formulacija kao što su „neću stići, nemam vremena, ne mogu..“, formulirajte svoje ideje kroz „ovo je vrlo sveobuhvatno, koristit će nam (kompetentan član odjela, npr)…“ ili „iz mog iskustva sa sličnim zadacima, potrebno vrijeme je…“ ili „čini mi se realnim da do (xy roka) prva faza bude pri kraju“ ili „tko će se baviti (Vašim redovnim zadacima) dok ja…“ I tada krenite s konkretnim, argumentiranim prijedlozima. Sve nakon toga je određivanje prioriteta, granica s obzirom na resurse i mogućnosti…suptilni ples pregovaranja.
Zapamtite, sve što kažete neka bude iz pozicije poštovanja i samopoštovanja. Dvoje jednakih ljudi razmjenjuje ideje i mogućnosti. Ne jednakih po hijerarhiji, ali svakako jednakih po zrelosti, iskustvu, suradljivosti, odgovornosti… U trenutku kada zrelo podijelite odgovornost za mogući neuspjeh, velika je vjerojatnost da će se on pretvoriti u zajednički uspjeh.
A tako postajete sposobni, marljivi i odgovorni.
-
Je li određena količina dekoncentracije nakon godišnjeg odmora normalna?
-
Koji spol češće traži pomoć poslovnog coacha?
-
Što je mogući ishod kad preuzmemo posao koji nije naša odgovornost?
-
Strah u ulici državne službe
-
Suradnja među odjelima počinje promjenom fokusa
-
Je li moguće uvođenje u posao od danas do sutra?
-
Čeznete li za pohvalom?
-
Kad Vas na poslu pogodi trač, odbijte popiti otrov!
-
Dostojanstvo u poslovnom svijetu: "in" ili "out"?
-
Bez povišice, isplati li se uopće napredovati?
-
Prijaviti malverzaciju ili ne, pitanje je sad!
-
Morate li biti talac situacije na poslu?
-
Može li se zadovoljiti šefova kontradiktorna očekivanja?
-
Novogodišnja odluka: napredovanje!
-
Kako "probuditi" onoga koji čeka mirovinu?
-
Možemo li istovremeno biti šef i prijatelj?
-
Nerješavanje problema može dovesti do agonije...
-
Nerješavanje problema može dovesti do agonije... (2. dio)
-
Što kada kolega "preko noći" napusti tvrtku?
-
Kako zaštititi kolegicu, a da ne ugrozim vlastito radno mjesto?
-
Je li povišica dovoljna za motivaciju?
-
Postoji li idealan stil komuniciranja?
-
Što kada isprika nije dovoljna?
-
Više posla za istu plaću. I što sad?
-
Što kada Vas zaposlenik uporno "preskače"?
-
Kako se braniti od optužbe za mobbing?
-
Želite izgraditi autoritet?
-
Je li ono što drugi žele čuti uistinu ono što trebamo reći?
-
Što kada ste kompetentniji od šefa?
-
Čemu služe laži na poslu?
-
Nosi li jednakost po hijerarhiji i jednaku količinu moći?
-
Je li nostalgija za prethodnom firmom „normalna“?
-
Dokle seže naš utjecaj na poslu?
-
Kako izaći na kraj s "mrgudom"?
-
Koliko je važan talent u poslu?
-
Feedback - formalnost ili potreba?
-
Kako preraspodijeliti posao na dobar način?
-
Kako preživjeti degradaciju?
-
Delegirali su Vam zadatak? Tražite i ovlasti!
-
Treba li podmetati leđa za kolege?
-
Je li česta promjena radnog mjesta rješenje ili problem?
-
Kako kod šefa "pripremiti teren" za razgovor o povišici?
-
Kako je izbjeglička kriza "podijelila" odjel?
-
Zašto ponekad nadređenom treba reći "ne"?
-
Kako razvijati vlastiti posao?
-
Rade li vam zaposlenici iza leđa?
-
Kako poboljšati izglede na razgovoru za posao?
-
Kako prevladati strah od delegiranja?
-
Kako prijeći Rubikon i postati privatnik?
-
Uzimaju li kolege popuštanje oko termina godišnjih odmora "zdravo za gotovo"?
-
Radno mjesto sam dobio. A koji mi je posao, zapravo?
-
Tko je osoba između čekića i nakovnja? Menadžer!
-
Kako potaknuti sramežljive, a utišati glasne?
-
Otkaz je najteže dobiti, a nije ga lako niti uručiti...
-
Što sa šefom kojeg zanima samo vlastita pozicija?
-
Koja je cijena kad se sa zaposlenicima zaigraju "igre prijestolja"?
-
Što kad se uzorna tvrtka pokaže kao tvrtka iz pakla?
-
Što učiniti kada se promijene šefovi kriteriji?
-
Jeste li i Vi „crna ovca“ u svojoj firmi?
-
Reorganizacija? Spašavaj se tko može!
-
Kako se postaviti prema šefu koji je Dr. Jekyll i Mr. Hyde?
-
Kako izaći na kraj s kulturom sastančenja?
-
Kako se nositi sa stresom i nelagodom na novom poslu?
-
Što kada zaposlenici odbijaju edukaciju?
-
Kako izaći iz uloge 'Katice za sve'?
-
Kako postati šef dojučerašnjim kolegama?