Kako postati šef dojučerašnjim kolegama?
Da li je moguće postati šef dojučerašnjim kolegama? Što sve treba uzeti u obzir kako bi se ta promjena uvela na dobar način i kako bi ju svi uključeni prihvatili?
Pitanje:
Javljam Vam se s dilemom koju imam vezano uz svoje napredovanje. Naime, nakon 5 godina rada u firmi, igrom slučaja ponudjeno mi je radno mjesto voditelja u odjelu u kojem radim. Prethodni voditelj otišao je iz firme i uprava mi je ponudila njegovo radno mjesto... Budući da je cijela stvar upakirana kao „ponuda koju se ne odbija“, prihvatila sam. Kako se bliži taj trenutak, pitam se da li je moguće postati šef osobama kojima sam do neki dan bila kolega. Moj prethodnik je bio prilično strog i zahtjevan, ljudi su ga prihvaćali, premda su ga se i bojali. S kolegama se dobro slažem i zadovoljni su što ću im ja biti voditelj, no imam dojam da to nekako olako shvaćaju, i pitam se imam li potreban autoritet... Svjesna sam da će se moja odgovornost i zadaci promijeniti, ali sam u dilemi kako se postaviti – da li je dovoljan prijateljski odnos koji smo do sada razvili kako bi se poslovi dobro odrađivali i odjel funkcionirao ili je neophodno postaviti se strogo, odnosno nekako drugačije? Zanima me što mislite o ovome i imate li kakvu sugestiju.
Odgovor:
Poštovana (buduća) voditeljice,
razumijem da prelazak na novo radno mjesto (premda u poznatoj sredini) može biti zahtjevan pa i nelagodan te da ste u dilemi. Činjenica da o ovoj promjeni razmišljate unaprijed pokazuje da imate zreo i odgovoran odnos prema poslu. Koliko god sada zahtjevan trenutak bio, toliko je istovremeno prilika da stvari zažive na kvalitetan način. Naime, kad se jednom ustale odnosi i stavovi, mnogo je teže naći način da ih se mijenja. Nije nemoguće, ali je teže. Kao i sa svakom navikom... Moguće je postati (dobar!) šef osobama s kojima ste donedavno radili. No, to je proces i ne dešava se preko noći. Ono što svakako treba očekivati je da će se odnosi promijeniti, kao posljedica promjene uloga. I to je neminovno.Primjećujem da razmišljate o novim zadacima i odgovornostima koje prate voditeljsku funkciju...a s njome dolazi i Vaša nova uloga. Pri tome mislim na psihološku ulogu u odjelu. Evo primjera koji može pojasniti moju tezu: kada kolegu zamolite da nešto napravi za Vas, on Vam tada čini uslugu, zar ne? Kada nadređeni traži od zaposlenika da nešto učini, to više nije usluga, nego zadatak... Stoga mislim da je i za Vas i za dobro funkcioniranje odjela bitno da prigrlite svoju ulogu i iz pozicije šefa rukovodite radom odjela. Naravno da ste Vi i dalje privatno ista osoba no sada ste iz nove uloge i drugačije perspektive odgovorni za svoj posao. Vjerojatno će u početku Vaši zaposlenici biti pomalo zbunjeni, no to je „njihovo pravo“ (u ljudskom smislu), i njima je potrebno vrijeme da se prilagode. Prirodno je da će se odnosi promijeniti i na to budite spremni.Nemojte se zamarati time kakav je Vaš šef bio. Ukoliko ste naučili nešto od njega u menadžerskom smislu što želite inkorporirati u svoj rad, dapače! U svakom drugom smislu, postići ćete autentičnost (a s njom i poštovanje i autoritet) prvenstveno s onim tko ste – s Vašom osobnošću, znanjem, iskustvom, vrijednosnim sustavom, etičnošću...Vaša velika prednost je to što poznajete svoje zaposlenike. Znate njihov temperament, poznato Vam je što ih motivira, a što frustrira te kakav imaju odnos prema radu i drugim kolegama. S tim saznanjima puno toga možete predvidjeti, a vjerojatno i prevenirati. Imajući ovo na umu, možete organizirati sastanak odjela na temu očekivanja vezanih uz suradnju u novim okolnostima. Takav sastanak je prilika da podijelite svoja očekivanja i tako postavite neka „osnovna pravila“ budućeg načina rada. Također, ovo je prilika da Vam zaposlenici kažu što očekuju od Vas i Vašeg rukovođenja odjelom. Bit će Vam korisno da ih čujete i imate na umu te uvažite ono što je moguće, kao i da jasno odvojite ono što nije. Ovako transparetan i otvoren način suradnje u novim okolnostima stvara kod sudionika osjećaj sigurnosti i povjerenja, za razliku od pravila i/ili očekivanja koja se podrazumijevaju, ali ne izgovaraju pa s vremenom imaju za posljedicu zbunjenost i osjećaj nezadovoljstva.Ono što je sigurno, a vjerujem i uzbudljivo, je da ste na početku zanimljivog putovanja koje će Vas obogatiti kroz novu vrstu radnog iskustva, ali i kao ljudsko biće.
Želite li (anonimno) postaviti pitanje na svoj poslovni izazov/dilemu/pitanje, pišite na adresu coach@liderpress.hr
-
Je li određena količina dekoncentracije nakon godišnjeg odmora normalna?
-
Koji spol češće traži pomoć poslovnog coacha?
-
Što je mogući ishod kad preuzmemo posao koji nije naša odgovornost?
-
Strah u ulici državne službe
-
Suradnja među odjelima počinje promjenom fokusa
-
Je li moguće uvođenje u posao od danas do sutra?
-
Čeznete li za pohvalom?
-
Kad Vas na poslu pogodi trač, odbijte popiti otrov!
-
Dostojanstvo u poslovnom svijetu: "in" ili "out"?
-
Bez povišice, isplati li se uopće napredovati?
-
Prijaviti malverzaciju ili ne, pitanje je sad!
-
Morate li biti talac situacije na poslu?
-
Može li se zadovoljiti šefova kontradiktorna očekivanja?
-
Novogodišnja odluka: napredovanje!
-
Kako "probuditi" onoga koji čeka mirovinu?
-
Možemo li istovremeno biti šef i prijatelj?
-
Nerješavanje problema može dovesti do agonije...
-
Nerješavanje problema može dovesti do agonije... (2. dio)
-
Što kada kolega "preko noći" napusti tvrtku?
-
Kako zaštititi kolegicu, a da ne ugrozim vlastito radno mjesto?
-
Je li povišica dovoljna za motivaciju?
-
Postoji li idealan stil komuniciranja?
-
Što kada isprika nije dovoljna?
-
Više posla za istu plaću. I što sad?
-
Što kada Vas zaposlenik uporno "preskače"?
-
Kako se braniti od optužbe za mobbing?
-
Želite izgraditi autoritet?
-
Je li ono što drugi žele čuti uistinu ono što trebamo reći?
-
Što kada ste kompetentniji od šefa?
-
Čemu služe laži na poslu?
-
Nosi li jednakost po hijerarhiji i jednaku količinu moći?
-
Je li nostalgija za prethodnom firmom „normalna“?
-
Dokle seže naš utjecaj na poslu?
-
Kako izaći na kraj s "mrgudom"?
-
Koliko je važan talent u poslu?
-
Feedback - formalnost ili potreba?
-
Kako preraspodijeliti posao na dobar način?
-
Kako preživjeti degradaciju?
-
Delegirali su Vam zadatak? Tražite i ovlasti!
-
Treba li podmetati leđa za kolege?
-
Je li česta promjena radnog mjesta rješenje ili problem?
-
Kako kod šefa "pripremiti teren" za razgovor o povišici?
-
Kako je izbjeglička kriza "podijelila" odjel?
-
Zašto ponekad nadređenom treba reći "ne"?
-
Kako razvijati vlastiti posao?
-
Rade li vam zaposlenici iza leđa?
-
Kako poboljšati izglede na razgovoru za posao?
-
Kako prevladati strah od delegiranja?
-
Kako prijeći Rubikon i postati privatnik?
-
Uzimaju li kolege popuštanje oko termina godišnjih odmora "zdravo za gotovo"?
-
Radno mjesto sam dobio. A koji mi je posao, zapravo?
-
Tko je osoba između čekića i nakovnja? Menadžer!
-
Kako potaknuti sramežljive, a utišati glasne?
-
Otkaz je najteže dobiti, a nije ga lako niti uručiti...
-
Što sa šefom kojeg zanima samo vlastita pozicija?
-
Koja je cijena kad se sa zaposlenicima zaigraju "igre prijestolja"?
-
Što kad se uzorna tvrtka pokaže kao tvrtka iz pakla?
-
Što učiniti kada se promijene šefovi kriteriji?
-
Jeste li i Vi „crna ovca“ u svojoj firmi?
-
Reorganizacija? Spašavaj se tko može!
-
Kako se postaviti prema šefu koji je Dr. Jekyll i Mr. Hyde?
-
Kako izaći na kraj s kulturom sastančenja?
-
Kako se nositi sa stresom i nelagodom na novom poslu?
-
Što kada zaposlenici odbijaju edukaciju?
-
Kako izaći iz uloge 'Katice za sve'?
-
Kako postati šef dojučerašnjim kolegama?