Kako kod šefa "pripremiti teren" za razgovor o povišici?

Pitanje:

Radim u privatnoj firmi i zanima me Vaše mišljenje, odnosno savjet kako da se postavim prema nadređenima. 

Ovdje sam već četiri godine, odgovorno obavljam svoj posao što je rezultiralo ugovorom na neodređeno. Nadređeni mi s povjerenjem daju zadatke, u delikatnim situacijama pitaju za mišljenje i s uvažavanjem se ophode. Na komentare reagiraju pozitivno, dakle u ophođenju su više nego korektni. 

Osim pristojne komunikacije, što i ne bi trebao biti luksuz, ali time me razlikuju od drugih kolega, sav trud i zalaganje, u konačnici i rezultate uzimaju zdravo za gotovo. U rijetkim se situacijama nazire štura pohvala, a nažalost u potpunosti izostaje novčana stimulacija. 

Jednostavno je pitanje, kako da se postavim, odnosno kako da tražim povišicu?

Odgovor:

Slažem se s Vama da pristojna komunikacija ne bi trebala biti luksuz, no očigledno u Vašoj radnoj sredini jest. Naime, kao što i sami navodite, po tome se razlikuje odnos Vaših nadređenih prema Vama, dok s kolegama ta pristojna komunikacija izostaje.

Osim pristojne komunikacije, na Vas se oslanjaju, traže mišljenje i imaju povjerenja. Navodim sve ovo jer je važno razaznati da, očigledno, imate jedanposeban status u očima nadređenih.

Premda svi volimo pretpostaviti da je odnos poštovanja minimum koji možemo očekivati (jednako davati i tražiti!) u radnom okruženju, život nas ponekad demantira. Stiče se dojam da ste Vi svojim radom, odgovornošću, sposobnostima, a svakako i stavom zapravo „izborili“ taj odnos s nadređenima.

Zvučat će paradoksalno, no možda je u njihovim očima upravo to „nagrada“ za Vaš doprinos i rad..!

Iz Vašeg pisma nije jasno kakva je, i postoji li uopće kultura povišica u Vašoj organizaciji. Kako biste se znali pripremiti za traženje povišice, bilo bi korisno znati odgovore na sljedeća pitanja. Postoji li sustav po kojem se ovdje dobivaju povišice? Je li on sistematično razrađen ili ovisan o momentalnom raspoloženju nadređenih? Ako taj sustav ne postoji, tko je i za kakva postignuća unazad par godina dobio povišicu? Tko o tome odlučuje?

Odgovori na ova pitanja pomoći će Vam da uklopite svoju potrebu za povišicom u realan kontekst. Negdje je bitan i trenutak u godini (kao npr, kraj ili početak radnog razdoblja i/ili kalendarske godine), dok je drugdje važniji trenutak u kojem zaposlenik dobiva nova zaduženja i veće odgovornosti.

Ako u Vašoj organizaciji ne postoji uopće kultura povišice, ovaj proces će biti nešto teži i dugotrajniji, stoga si uzmite vremena i strpljenja. Bitno je da ju zatražite u pravom trenutku, s dobrim argumentima i iz profesionalnih „cipela“ - onih kojima ste koračali kroz obavljene zadatke, preuzete (nove) odgovornosti i uspjehe na projektima, a nikako iz „ovdje već dugo radim, potplaćena sam i dosta mi je svega!“ stava. Dakle, bez okrivljavanja, ljutnje i bespomoćnosti u komunikaciji.

Ono što će Vam svakako koristiti do tog trenutka (trenutka traženja povišice) je traženje feedbacka! Sami kažete da su pohvale rijetke i šture, no momentalno je tako budući da ovise o incijativi nadređenih. Kako bi bilo da Vi preuzmete tu inicijativu te da ih povremeno pitate što misle, kako su zadovoljni, je li to ono što su očekivali...? Pritom, vodite računa da ne tražite feedback o sebi već o konkretnim zadacima na kojima radite: o završenom zadatku, u implementiranoj ideji koja je došla s Vaše strane, o tome kako ste riješili neku od navedenih delikatnih situacija, o fazi projekta u kojoj se nalazite i sl. (naravno, ovisno o tome što je primjenjuvo za Vas).

„Zanima me kako Vi xy vidite?“ „Voljela bih čuti Vaše mišljenje o...?“ „ Uvela bih...xy. Kako Vam se to čini?“ „Došla sam do xy točke. Rado bih s Vama podijelila moguća rješenja i čula Vaše mišljenje?“

Sve su ovo načini da dobijete feedback. Osim što će koristiti Vama, da čujete kako vide i vrednuju Vaš rad, još više će koristiti Vašim nadređenima, kako bi osvijestili i prepoznali Vaš doprinos. Nakon što više puta progovore o svom zadovoljstvu, i njima će bivati jasnije da zaposlenik kao Vi zaslužuje dodatnu stimulaciju u obliku povišice. Treća prednost traženja feedbacka je da, kada dođe trenutak za konkretan razgovor o njoj, imat ćete, osim drugih argumenata, mogućnost podsjetiti ih da su pozitivno vrednovali Vaš rad!