Kako izaći na kraj s kulturom sastančenja?
Premda su sastanci potrebni sastavni dio poslovanja, nisu uvijek djelotvorni i smisleni. Nekad se nađemo u situaciji da nam se čine predugi, a možda i neučinkoviti (naravno, ukoliko ga nismo mi sazvali!) Ako u određenom okruženju postoji „kultura sastančenja“ na takav način, koje mogućnosti ima pojedinac da s tom situacijom nosi?
Pitanje:
Radim kao novinar (relativno sam friški u tome, ali ne i skroz zelen), što je posao sam po sebi stresan, a meni lagano postaje neizdrživ. Na početku svakoga radnog dana šef saziva kolegij na kojem bi se trebale dogovoriti teme koje ćemo obrađivati i podijeliti radni zadaci. Kažem "trebale" jer ti kolegiji više sliče druženjima nego radnim sastancima. Čini mi se da ih moj šef doživljava kao prigode da istakne koliko je važan i da neobavezno pročavrlja (više održi monolog). Ostalim kolegama to očito paše (ili se prave da im paše jer ne negoduju), a mene dovodi do ludila. Najviše me smeta što se na tim "kolegijima" (koji ponekad traju 2-3 sata) zadaci podijele u zadnjih 5 minuta i onda više nemam ni prilike ni vremena pitati ako mi nešto nije jasno (na koji način obraditi temu, detalji...). Šef, naravno, očekuje tekst u određenom roku, koji je ponekad sam po sebi kratak, a sjedenje na beskorisnom kolegiju još mi dodatno uzima vrijeme. Često sam frustriran jer nisam zadovoljan tekstom, a ne znam kako riješiti problem. Ne mogu izostajati s kolegija (što bi mi barem uštedjelo vrijeme), ne znam kako u takvoj atmosferi od šefa dobiti informacije potrebne za kvalitetno obavljanje zadatka, a htio bih obaviti posao najbolje što mogu... Imate li Vi kakav prijedlog?
Odgovor:
Jedan od glavnih razloga zašto ljudi često ne vole sastanke je njihova neučinkovitost. A to se dešava bez obzira na sektor poslovanja ili profesiju. Koliko god se čini da održati kvalitetan sastanak nije suviše kompleksno (i uistinu, nije), toliko su česti primjeri iz prakse slični upravo Vašem: ne postoji jasan cilj niti dnevni red, sudionici su uglavnom pasivni, a višesatno trajanje ne opravdava svrhu i djeluje kao gubitak dragocjenog vremena.
Koliko god bi u Vašoj branši imao smisla kratak i funkcionalan kolegij na dnevnoj bazi, toliko se čini da je u ovom konkretnom primjeru on postao svojevrstan ritual koji je samom sebi svrhom (osim, kako navodite, zadnjih 5 minuta). Šef ga je koncipirao kao „zagrijavanje“, polako ulaženje u novi radni dan. Moguće je da ni Vaše kolege nisu zadovoljne s učinkovitošću tih 2-3 sata, no jednako tako je moguće da su se s vremenom (vjerojatno ih je većina duže u redakciji od Vas), navikli na taj dnevni ritual. I prihvatili ga do mjere do koje su mogli.
Međutim, običaje odnosno rituale ove vrste, koji su duboko ukorijenjeni u svakodnevicu nekog radnog miljea, vrlo je teško mijenjati. Do toga najčešće dolazi tek s promjenom nadređenog ili nekim ozbiljnijim zaokretom u poslovanju firme. Dakle, „prihvati ono što ne možeš promijenjiti“ bi bila mudra misao primjenjiva za ovaj slučaj. Koliko god vrijeme provedeno na kolegiju smatrate beskorisnim, u trenutku kada ga prihvatite kao datost, dakle uistinu prihvatite, Vaša frustracija će se smanjiti. Frustracija je uglavnom znak unutrašnje borbe, psihičke energije koju ulažemo, pa stoga ne čudi da, kad se prestanemo boriti, i ona iščezne.
Ipak, ono što vjerujem da se može promijeniti je posljednih 5 minuta kolegija na kojem se dijele zadaci. Da li biste bili zadovoljni kada bi tih 5 minuta postalo 10? Ako da, evo kako bi se to moglo:
a) nakon što se podijele zadaci i peta minuta izmiče kraju, reći: „Meni mozak nešto sporije radi danas pa bih htio provjeriti....“. I tada pitati ono što je ključno, ono nad čim biste inače dvojili pola sata nakon sastanka. Šala na vlastiti račun na početku pitanja može biti korisna jer njome na zabavan način svraćate pozornost na bitno, ali i kao stav. Preciznije, nije poruka „Vi to niste dobor objasnili“ već „meni nije do kraja razumljivo“. Time održavate suradnički odnos, i nema antagonizma između Vas i šefa. Ako ova intervencija bude uspješna, sutradan je lako nastaviti u petoj minuti s nečim kao „opet ja i moja pitanja...“ Kroz nekoliko dana, velika je vjerojatnost da će još neki kolega imati pitanje. I eto Vas već na 8, a možda i 10 minuta..!
b) pristupiti šefu u trenutku kada je sam i nije opterećen poslom i reći mu: “Nekad nakon kolegija imam pitanje ili nedoumicu koju bih volio s Vama prokomentirati. Da li Vam odgovara da se tijekom dana navratim do Vas, ili bi bilo bolje da to bude odmah nakon podjele zadataka?“ Tu prepuštate njemu izbor, no jasno dajete do znanja da je to nešto što želite riješiti, bilo na jedan ili drugi način. Logično bi bilo da dodatna pitanja odobri za vrijeme kolegija, no ne znači da će tako biti. Ipak, štogod da odluči, zbog dodatnih pojašnjenja, Vaša frustracija će se smanjiti, a i zadatak biti kvalitetnije obavljen!
-
Je li određena količina dekoncentracije nakon godišnjeg odmora normalna?
-
Koji spol češće traži pomoć poslovnog coacha?
-
Što je mogući ishod kad preuzmemo posao koji nije naša odgovornost?
-
Strah u ulici državne službe
-
Suradnja među odjelima počinje promjenom fokusa
-
Je li moguće uvođenje u posao od danas do sutra?
-
Čeznete li za pohvalom?
-
Kad Vas na poslu pogodi trač, odbijte popiti otrov!
-
Dostojanstvo u poslovnom svijetu: "in" ili "out"?
-
Bez povišice, isplati li se uopće napredovati?
-
Prijaviti malverzaciju ili ne, pitanje je sad!
-
Morate li biti talac situacije na poslu?
-
Može li se zadovoljiti šefova kontradiktorna očekivanja?
-
Novogodišnja odluka: napredovanje!
-
Kako "probuditi" onoga koji čeka mirovinu?
-
Možemo li istovremeno biti šef i prijatelj?
-
Nerješavanje problema može dovesti do agonije...
-
Nerješavanje problema može dovesti do agonije... (2. dio)
-
Što kada kolega "preko noći" napusti tvrtku?
-
Kako zaštititi kolegicu, a da ne ugrozim vlastito radno mjesto?
-
Je li povišica dovoljna za motivaciju?
-
Postoji li idealan stil komuniciranja?
-
Što kada isprika nije dovoljna?
-
Više posla za istu plaću. I što sad?
-
Što kada Vas zaposlenik uporno "preskače"?
-
Kako se braniti od optužbe za mobbing?
-
Želite izgraditi autoritet?
-
Je li ono što drugi žele čuti uistinu ono što trebamo reći?
-
Što kada ste kompetentniji od šefa?
-
Čemu služe laži na poslu?
-
Nosi li jednakost po hijerarhiji i jednaku količinu moći?
-
Je li nostalgija za prethodnom firmom „normalna“?
-
Dokle seže naš utjecaj na poslu?
-
Kako izaći na kraj s "mrgudom"?
-
Koliko je važan talent u poslu?
-
Feedback - formalnost ili potreba?
-
Kako preraspodijeliti posao na dobar način?
-
Kako preživjeti degradaciju?
-
Delegirali su Vam zadatak? Tražite i ovlasti!
-
Treba li podmetati leđa za kolege?
-
Je li česta promjena radnog mjesta rješenje ili problem?
-
Kako kod šefa "pripremiti teren" za razgovor o povišici?
-
Kako je izbjeglička kriza "podijelila" odjel?
-
Zašto ponekad nadređenom treba reći "ne"?
-
Kako razvijati vlastiti posao?
-
Rade li vam zaposlenici iza leđa?
-
Kako poboljšati izglede na razgovoru za posao?
-
Kako prevladati strah od delegiranja?
-
Kako prijeći Rubikon i postati privatnik?
-
Uzimaju li kolege popuštanje oko termina godišnjih odmora "zdravo za gotovo"?
-
Radno mjesto sam dobio. A koji mi je posao, zapravo?
-
Tko je osoba između čekića i nakovnja? Menadžer!
-
Kako potaknuti sramežljive, a utišati glasne?
-
Otkaz je najteže dobiti, a nije ga lako niti uručiti...
-
Što sa šefom kojeg zanima samo vlastita pozicija?
-
Koja je cijena kad se sa zaposlenicima zaigraju "igre prijestolja"?
-
Što kad se uzorna tvrtka pokaže kao tvrtka iz pakla?
-
Što učiniti kada se promijene šefovi kriteriji?
-
Jeste li i Vi „crna ovca“ u svojoj firmi?
-
Reorganizacija? Spašavaj se tko može!
-
Kako se postaviti prema šefu koji je Dr. Jekyll i Mr. Hyde?
-
Kako izaći na kraj s kulturom sastančenja?
-
Kako se nositi sa stresom i nelagodom na novom poslu?
-
Što kada zaposlenici odbijaju edukaciju?
-
Kako izaći iz uloge 'Katice za sve'?
-
Kako postati šef dojučerašnjim kolegama?